شناسایی و رتبه‌بندی عوامل کلیدی تجربه معناداری کار با رویکرد مدل‌سازی ساختاری تفسیری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه مدیریت دانشکده علوم اداری و اقتصادی دانشگاه فردوسی مشهد

2 کارشناس ارشد واحد فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشکده علوم اداری و اقتصادی دانشگاه فردوسی مشهد

3 دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت انتقال تکنولوژی دانشکده مدیریت ،دانشگاه تهران

چکیده

معنی‌داری کار به نحوی فزاینده به‌عنوان یکی از خروجی‌های با ارزش شغلی که بر رفتارهای سازمانی کارکنان اثرگذار است، در سال‌های اخیر به‌شدت مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است و در پژوهش‌های مدیریت رفتارساز‌مانی برای درک و فهم پدیده‌های مرتبط با رفتار افراد در محل کار، به نحوی فزاینده مطالعه و بررسی می‌شود. در رابطه با تجربه معنی‌داری کار، پیشایندها و پیامدهای متعددی نقش دارند که بر معنی‌داری کار و تجربه آن مؤثرند و تبیین این عوامل و روابط میان آنها می‌تواند درک و فهم مدیران از شرایط محیط کار را افزایش داده و به آنها در افزایش بهره‌وری کمک کند. در پژوهش حاضر، عوامل مؤثر بر تجربۀمعنی‌داری کار با روش تحلیل نظام‌مند ادبیات موضوع، شناسایی و استخراج شد و سپس با رویکرد مدل‌سازی ساختاری تفسیری،رتبه‌بندی و سطوح مختلف آنها و مدل روابط میان عوامل کلیدی آن تعیین شد. نتایج پژوهش حاضر نشان می‌دهد که این عوامل در پنج سطح قرار دارند، به‌گونه‌ای که تعهد شغلی، خدمت به دیگران و وابستگی شغلی بالاترین میزان اثرگذاری و ارزش‌های سازمانی و هدف‌های سازمانی، بیشترین تأثیرپذیری را نسبت به سایرعوامل دارند. 

کلیدواژه‌ها


اصغرپور، محمدجواد (1382). تصمیم‌گیری گروهی و نظریۀ بازی‌ها با رویکرد پژوهش عملیاتی. چاپ اول. انتشارات دانشگاه تهران.
ضیائی، محمدصادق؛ نرگسیان، عباس و آیباغی اصفهانی، سعید (1387). نقش رهبری معنوی در توانمندسازی کارکنان دانشگاه تهران. مدیریت دولتی، دورۀ 1، شمارۀ 1، پاییز و زمستان، 67-86.
فروهر، محمد؛ احسان ملکی، شیما و رشید، سیدباقر (۱۳۹۳). معنی‌داری در کار: معنا و منابع. دومین کنفرانس بین‌المللی مدیریت چالش‌ها و راهکارها. شیراز، مرکز همایش‌های علمی همایش نگار.
ملک‌زاده، غلامرضا و رحیم‌نیا، فریبرز (1395). الگوی ذهنی مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان کشور نسبت به معناداری کار: کاربرد روش کیو. مطالعات